miercuri, 7 februarie 2018

INDUCAS-Evaluarea în învățământul preșcolar

Evaluarea reprezintă un act didactic complex, integrat demersului diactic, prin care se urmăreşte măsurarea cantităţii cunoştinţelor dobândite, valoarea performanţele şi eficienţa acestora la un moment dat, oferind soluţii pentru perfecţionare a actului didactic. Ausubel considera că, evaluarea ”este punctul final într-o succesiune de evenimente”, care cuprinde următorii paşi:
a)Stabilirea scopurilor pedagogice, prin prisma comportamentului dezirabil al elevilor,
b) Proiectarea şi executarea programului de realizare a scopurilor propuse,
c) Măsurarea rezultatelor aplicării programei,
d) Evaluarea rezultatelor.
A evalua reprezintă actul prin care se  determină măsura în care obiectivele propuse au fost atinse, eficienţa metodelor de predare – învăţare. Cu toate că toate cadrele didactice se încred în onestitatea proprie în ceea ce priveşte evaluarea,  G de Landsheere observa că un profesor ”trebuie mereu să ştie ce succes a avut actul didactic pe care îl organizează”(1975).
În acest mod, prin intermediul evaluării, profesorul pentru învățământ preșcolar poate identifica ceea ce au acumulat preşcolarii, ce lacune există în pregătirea acestora, care sunt posibilităţile şi ritmurile proprii de învăţare, interesele copiilor. În ceea ce îl priveşte pe copilul preșcolar, scopul principal al evaluării este acela de a observa şi determina tendinţele acestuia de învăţare, ajutându-l să-şi cunoască şi să-şi dezvolte aptitudinile, formându-i deprinderi de muncă independentă.
Sintetizând aceste note definitorii, prof. I. T. Radu defineşte evaluarea ca fiind : „procesul menit să măsoare şi să aprecieze valoarea rezultatelor sistemului de educaţie sau a unei părţi a acestuia, eficacitatea resurselor, a condiţiilor şi a operaţiilor folosite în desfăşurarea activităţilor, prin compararea rezultatelor cu obiectivele propuse, în vederea luării deciziilor privind ameliorarea în etapele următoare.” ( 1981)

În concluzie, prin intermediul evaluării nu realizează doar o simplă constatare a rezultatelor, ci şi analizează procesul care le-a produs.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu