Proiectarea activității didactice este determinată de cerința creșterii calității și eficienței instruirii. Orice activitate trebuie să fie eficientă și este cu atât mai eficientă cu cât este proiectată mai bine. Proiectarea activității didactice reprezintă un ansamblu de procese și operații de anticipare a acesteia. I se asigură un caracter sistematic, rațional .
- procesul deliberativ de fixare mentală a pașilor ce vor fi parcurși în realizarea instrucției și educației;
- un demers de anticipare a obiectivelor conținuturilor, metodelor și mijloacele de învățare, a instrumentelor de evaluare și a relațiilor ce se stabilesc între toate aceste elemente.
În
conducerea desfășurării activităților instructiv-educative din grădiniță,
profesorul exercită mai multe funcții:
-
orientarea și planificarea activităților instructiv-educative:
• se
începe cu studiul resurselor umane, materiale, al programelor școlare și al
mijloacelor de învățământ;
•
precizarea obiectivelor și a conținuturilor;
• se aleg
apoi strategiile didactice, metodele, mijloacele de învățare, formele de
activitate cu copiii și instrumentele de evaluare.
-
conceperea și desfășurarea metodică a activităților în concordanță cu
obiectivele vizate;
-
dirijarea proceselor de predare-învățare-evaluare:
•
dirijarea directă a proceselor de predare se obține folosind metodelor de
comunicare expozitive și interogative;
•
dirijarea indirectă presupune folosirea parțială a metodelor interogative și,
pe scară largă, a metodelor activ–participative (euristice);
•
dirijarea euristică dezvoltă la copii creativitatea și îi ajută să redescopere
noi adevăruri prin efort propriu de gândire.
-
reglarea procesului de învățarea pe bază de feed-back:
•
feed-back-ul are funcția de control, de reglare și autoreglare;
• profesorul
poate regla din mers predarea și învățarea; profesorul poate să ia microdecizii
în scopul optimizării procesului predare-învățare-evaluare mergând până la o
reproiectarea a instruirii.
-
controlul și evaluarea activităților de învățarea a copiilor:
• prin
metode de control și evaluare.
-
optimizarea, ameliorarea și inovarea procesului de predare-învățare-evaluare;
optimizarea se realizează prin:
•
precizarea obiectivelor pedagogice;
•
structurarea logică a conținutului;
•
adecvarea conținutului la nivelul de înțelegere al copiilor;
•
folosirea mijloacelor moderne de învățământ;
•
folosirea metodelor activ–participative;
•eficacitatea
procesului de învățământ crește atunci când profesorul comunică copiilor
obiectivele, îi motivează, îi determină să participe activ la activitate;
-
evaluarea și autoevaluarea activităților instructiv–educative:
•
evaluarea este realizată prin asistență la activitate, rapoarte de activitate,
situații statistice privind rezultatele și progresul copiilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu